Google   Yahoo   All The Web   AltaVista   Kobala Attendeer een kennis 
Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal Doneer 1,30 per telefoon Detecting Community Forum Doneer 1,30 per telefoon Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal
 Zilverkeuren   Mededelingen aangaande het forum  
 RegistreerRegistreer   Log inLog in 
Plaats je vondsten, plaats je belevenissen, bekijk de vondsten van anderen, geef een reactie.
 1035 gebruikers, vondsten, 10 berichten.  
 De nieuwste gebruiker is Theo D
Deze website is het best te bekijken met Internet Explorer op 1024x768 en maakt gebruik van java
Meld ongeregeldheden a.u.b. via deze link
Graven in het verleden van Vincent van Gogh
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 

 

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
Detecting Community Forum -> Het BruinCafe  -> DC Courant -> Dagboek van een Zoeker
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp      

Auteur Bericht
Gast






Browser:
BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week kreeg ik van de lokale stadsarcheoloog het verzoek om te gaan zoeken op een wel heel bijzondere plek. Deze week stond er (buiten mijn medeweten overigens) een artikel in de krant:

Graven in het verleden van Vincent van Gogh


DOOR WILLEM VAN DER SOMMEN

EINDHOVEN - Van Gogh-kenner, de 64-jarige Jack van Hoek, heeft het plan om de vijver van de Nuenense pastorie met metaaldetectors te onderzoeken. De tuinman heeft indertijd, na het overlijden van de weduwe van dominee Van Gogh, de zolder ontruimd en van alles in sloot van de tuin gedumpt. Jack van Hoek, die ondersteuning van anderen krijgt, hoopt er nog tastbare zaken van de beroemde kunstschilder te vinden.

"Van Gogh heeft mij altijd al gerntrigeerd met zijn manier van schilderen," vertelt Jack van Hoeck. "Daar komt bij dat ik al voor mijn vijftienjarige leeftijd in de Tongelrese Zeggen ging
tekenen en daar de bomen zag die van Gogh, waar ik toen nog nooit van gehoord had, ongetwijfeld ook had gezien. Toevallig kwam ik een plaatje tegen waar-op een afdruk van Vincent van Gogh die een pas-
t had geschilderd. Mijn interessewwas gewekt en ikging verder zoeken en wil-de meer over hem weten vooral odat hij vlakbij had gewoond en ik dus op plekken stond te tekenen waar Vincent ook heeft gestaan. Uiteindelijk heeft hij bewijsbaar ook in Tongelre ge-werkt."
Mede door zijn verzamelwoede en zijn studies naar het leven en de werken van de kunstschilder heeft er toe geleid dat Jack van Hoeck te boek staat als Van Gogh-kenner. Ook deed hij onderzoek naar niet geidentificeerde tekeningen en schilderijen. Zo ontdekte hij ondermeer in de oeuvre-catalogus van Jan Hulsker dat een tekening was omschreven als kerk met twee torens. Van Hoek zag direct dat het de Eindhovense Catharina-kerk was, ondanks dat de tekening in spiegelbeeld was afgedrukt. Ook een kerk in de schemering identificeerde Van Hoek als de Martinuskerk in Tongelre. Deze analyses en correcties van Jack zijn tegenwoordig in de herdruk van 'Het complete werk van Vincent van Gogh' verwerkt'. "Een zekere Adriaan Rijke was tuinman in Nuenen. We weten dat hij de zolder van de pastorie heeft opgeruimd en alles wat niet bruikbaar was in de sloot heeft gegooid".

Inzet:

Onderzoek

Het initiatief van Jack van Hoek krijgt ondersteuning van van Gogh-verzamelaar Peter Nagelkerke die zelf ook schildert en tekent. Ook de Eindhovense stadsarcheoloog Nico Arts heeft zijn medewerking toegezegd evenals Rob Schlootz, virtuoos op het gebied van detectie. Samen met anderen hopen ze toestemming te ontvangen om onderzoek te mogen doen in en om de vijver c.q. sloot .De groep hoopt eventueel etsen, zinkplaten etc te vinden. Men weet dat Van Gogh zijn spullen onder andere bij Baaijens in Eindhoven kocht. Ook kreeg hij blikken verf van Drukkerij Gestel.

Bron: groot Eindhoven 15 nov 2007

Het blijkt maar weer dat samenwerking tussen zoekers en archeologen loont applaus

Op dit moment probeert men toestemming te krijgen van de predikant die op dit moment in de pastorie woont. Waarschijnlijk heb ik volgende week ergens een afpraak met de organisatoren. Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Rob
Naar boven
Google DC zoeken

Auteur Bericht
wesley
Zilveren lid (750+ postings)


1


Geregistreerd op: 19-3-2006
Berichten: 793
Woonplaats: utrecht
Browser: chrome 96.0
BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

:up: Te gek hoor Rob, ben benieuwd wat er gevonden gaat worden daar. En dat moet je zeker even doen, ons op de hoogte houden.
Succes Rob hoera fun (biertje)

_________________

Zoeken is geen hobby........Het is een MUST!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
trutti
Gouden lid (1000+ postings)


Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 1120
Woonplaats: drachten
Browser: chrome 106.0
BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Heej Rob
Spannend hoor..........................
en ff naar die oorbel zoeken hé Arrow

023

_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Gast






Browser:
BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had het niet helemaal verwcht maar komende vrijdag gaat de zoektocht van start. Ook zal er een zoeker van de archeologische dienst aanwezig zijn. Vooralsnog zal er geen pers bij gevraagd worden.

Van Gogh heeft de pastorietuin een aantal keer geschilderd. De tuin ziet er nu ongeveer zo uit:

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!


Ik houd jullie op de hoogte.

Rob
Naar boven
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Gast






Browser:
BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Die is iets aan het begraven denk ik Wink

Rob
Naar boven
Google DC zoeken

Auteur Bericht
smitjes
Loden lid (20+ postings)


Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 40
Woonplaats: Eindhoven
Browser: chrome 14.0
BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Rob,

Dat ziet er interessant uit! Doe jij dat vaker, samenwerken met archeologen in Eindhoven?
Ik woon zelf ook in Eindhoven en zou ook wel eens willen helpen als ze dat goed vinden Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Gast






Browser:
BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Smitjes.

Ik help regelmatig mee met de archeologen hier. Ook jij kan dat, maar je moet er wel wat voor doen: Allereerst lid worden van de Archeologische Werkgemeenschap Nederland. De AWN heeft ook een afdeling in Eindhoven die op woensdagavonden bij elkaar komen. Daarna is een cursus Archeologie in het Veld aan te raden. Deze cursus wordt 2 maal per jaar gegeven. Je kan dan daarna meehelpen met opgravingen in en rondom Eindhoven. Als ze je dan een beetje kennen kan je ook wel meehelpen met piepen.

Website AWN:
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!

Website AWN-AVKP
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!


Vind je de stap een beetje te groot om zomaar op de woensdagavond aan te komen waaien, dan kan ik je wel introduceren. Stuur maar een PB, dan kunnen we samen een keer gaan.

Rob
Naar boven
Google DC zoeken

Auteur Bericht
smitjes
Loden lid (20+ postings)


Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 40
Woonplaats: Eindhoven
Browser: chrome 14.0
BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Rob,

Bedankt voor de informatie en ik heb je een PB gestuurd....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Gast






Browser:
BerichtGeplaatst: Vr Dec 07, 2007 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag gezocht in de tuin en gezien de vondsten is er een informatiestop afgekondigd. Het was in ieder geval een succes!

Zodra het weer kan zal ik meer posten.

Rob
Naar boven
Google DC zoeken

Auteur Bericht
waterkip
Bronzen lid (100+ postings)


Geregistreerd op: 29-11-2005
Berichten: 168
Woonplaats: 't harde
Browser: safari 605.1
BerichtGeplaatst: Vr Dec 07, 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe gaat dat in z'n werk ?

Met een graafmachine een flinke hap grond pakken en daarna met de detector afzoeken, of laagje voor laagje.... ?
( misschien uit angst om spullen te beschadigen, of duurt dat te lang ? )

Gr, paul

P.S. t'is stil hier...... fun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Google DC zoeken
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
   Detecting Community Forum -> DC Courant -> Dagboek van een Zoeker
 
Tijden zijn in GMT + 1 uur, Wintertijd Nederland
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5
Ga naar:  
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in dit forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Googlepagina: GooglePullerPagina