Google   Yahoo   All The Web   AltaVista   Kobala Attendeer een kennis 
Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal Doneer 1,30 per telefoon Detecting Community Forum Doneer 1,30 per telefoon Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal
 Zilverkeuren   Mededelingen aangaande het forum  
 RegistreerRegistreer   Log inLog in 
Plaats je vondsten, plaats je belevenissen, bekijk de vondsten van anderen, geef een reactie.
 1035 gebruikers, vondsten, 8 berichten.  
 De nieuwste gebruiker is Theo D
Deze website is het best te bekijken met Internet Explorer op 1024x768 en maakt gebruik van java
Meld ongeregeldheden a.u.b. via deze link
Voor de eerste keer gezocht in Friesland.

 

 

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
Detecting Community Forum -> Het BruinCafe  -> DC Courant -> Dagboek van een Zoeker
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp      

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 15:40    Onderwerp: Nomineer deze vondst voor de banner op de hoofdpagina Reageer met quote

Hallo allemaal,
ik ben voor de eerste keer wezen zoeken in Friesland. Da's toch wel ff heel wat anders dan in het Brabantse land. In de 36 km dat ik heb gefietst (ten noorden van Leeuwarden) zag ik niet meer dan drie akkers!!! heh? Ten zuiden van Friesland heb ik me drie keer in de rondte gezocht naar een akker. Niet te vinden! Wie heeft hier een verklaring voor??

Ik heb een bepaald vooroordeel tegenover Friezen, dat ze zo stug zijn, terwijl dat helemaal niet eerlijk is.
Ik zag onderweg een akker die een eind van de weg aflag. Ik denk nou dat wordt tijd zeg. Een akker, toe maar. En dan ook nog precies in het gebied dat ik heb aangeduid op mijn plattegrond. Ik er naar toe. De eigenaar is er niet, maar gelukkig hangt zijn 06 nr er.
Nadat ik mijn verhaal had gedaan vraagt ie Waar sta jij nou???!!!!
Daar en daar. Ondertussen kijk ik tussen de 2 schuren verlekkerd naar de bolle akker.
O!
........
Zou ik daar mogen zoeken op die akker?
Jij gaat dat terrein niet op!!!!!
Mag ik vragen waarom niet?
Omdat ik dat niet wil!!!!!
Oke bedankt houdoe (altijd netjes blijven tegen de mensen O:) Brick wall )
Ik fietste terug naar de hoofdweg. Ik dacht wat nou niet stug??? Die Brabantse boeren staan nou al met 10-0 voor man!! fun Dit in de context van 2 dagen fietsen, op zoek naar een akker en dan bij de allereerste akker zulke antwoorden naar je hoofd geslingerd krijgen. Shocked Very Happy
Maar goed, een goede zoeker probeert optimistisch te zijn. Terwijl ik verder naar het noorden fietste zag ik niks dan weiland, weiland en nog eens weiland. Ik wilde bijna aan een boer gaan vragen: hebben jullie hier ook akkers misschien?? Enfin, op een gegeven moment kom ik uit in een dorpje waarbij ik ein-de-lijk het water over kan. Ook zoiets, ze hebben hier een chronisch gebrek aan bruggen lijkt het wel. Even later zie ik een eindje verderop een dorpje met een heel oud kerkje liggen. Nou ja, ik kan altijd ff gaan kijken, alles doet toch al zeer. :roll: Liggen er achter dat dorp eindelijk weer 2 akkers, waarvan een geploegd. Jonge jonge, het kan niet op. De man bij wie ik ging vragen van wie het is was de tegenpool van die andere. Er zijn ook aardige Friezen gelukkig. biertje hoera Ik ben het gaan vragen en mocht daar gaan zoeken van de boer.
Bij die akker aangekomen was het eerst etenstijd, ik viel bijna om.
Meteen al bij de eerste schep die ik boven haalde heb ik de vondsten meteen al veeeel meer leren waarderen. Wat een smerige, kleffe, stinkende, ranzige, plakkende klei is dat hier!! Shocked Sodeju!! Da's al een ervaring op zich. Uiteindelijk niet veel bijzonders gevonden. Naast een 19e eeuws knoopje en wat rommel onderstaande vondst, die nog niet gedetermineerd is.
Voor herhaling vatbaar?? Jazeker!! Sterker nog, ik wil die Friese *** wel eens zien. Ik vraag het over een maand nog wel een keer. Is ie hopelijk wat afgekoeld.

Oja, die dag was de score dus 10-2 Wink

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Lindeboom
Loden lid (20+ postings)


Geregistreerd op: 16-2-2006
Berichten: 27
Woonplaats: Leeuwarden
Browser: firefox 3.6
BerichtGeplaatst: Wo Feb 21, 2007 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Klokkebaai,

Tsja direct rond LWD liggen niet zoveel akkers.
Ikzelf woon al enkele jaren in LWD en ga meestal met de auto er op uit.

Jammer dat die boer dwarslag... klein tipje... probeer een beetje Fries te leren.
Dat opent gelijk een hoop deuren, de meeste (zoniet alle) boeren hebben Fries als eerste taal.
Mocht je ooit eens op stap willen, zoeken op een akker, dan kunnen we wellicht eens wat afspreken.

mvg,

Erwin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Grand Master
Bronzen lid (100+ postings)


3


Geregistreerd op: 19-3-2006
Berichten: 142
Woonplaats: Joure
Browser: msie 8.0
BerichtGeplaatst: Wo Feb 21, 2007 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo klokkebaai,eerst even een determinatie van een fries hoera , het voorwerp is een afgebroken hengseloog van een emmer.ik weet niet of je hier bent komen te wonen of zo maar even gekomen om te zoeken, maar dat laat ik even er buiten, Friesland is groot , ook wat betreft de soorten gronden en landen, waar jij gezocht hebt is het boppe de klei, echte vette klei, mooi om te zoeken want de voorwerpen zijn daar vaak mooi om te vinden, er is alleen een maar aan, je mag daar niet overal zoeken, er zijn heel veel terpen in die omgeving waar je niet als metaaldetector zoeker op mag komen, deze zijn bij wet bekend. ook al denk je dit is hier een mooi stuk land lekker vlak , dan nog is het oppassen het kan een afgegraven terp zijn , vraag er naar als je weer een boer om toestemming vraagd. elke streek in friesland heeft zijn eigen friesse dialekt /taal ook al spreek je het zelf niet dan is het toch makkelijk als je die taal verstaat ,je antwoord dan gewoon in het nederlands terug, en dat is al een heel pluspunt. en dat de friessen stug zijn , weet ik niet ik woon hier pas 32 jaar, en ik zou niet meer terug willen naar het midden van nederland, waar ik van oorsprong vandaan kom.zoeken is zoeken , dus ook naar de plaatsen en echt hier zomaar op de bonnefooi naar friesland komen , zonder voorkennis van de omgeving en streek is zeer moeilijk . groeten Dick

_________________

Fortuna Redux.het geluk komt terug, Quaerere est Quaerere ,Zoeken is Zoeken /
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam Yahoo Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Wo Feb 21, 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor de reacties. Ik woon en studeer hier in leeuwarden en ik ben er op de bonnefooi op uit gegaan, op de mountainbike, nadat ik een aantal plekken op de kaart had aangegeven. Ik vind het zoiezo leuk wat rond te karren en van het landschap te genieten.
Als mij de toegang tot een akker geweigerd wordt omdat ik geen Fries spreek en versta dan is dat maar zo. Ze kunnen allemaal Nederlands, ook al is dat hun tweede taal. Ik vind het geen steekhoudend argument om een zoeker de toegang tot een akker te weigeren omdat hij of zij de Friese taal niet machtig is. In het buitenland mogen ze terecht van mij verwachten dat ik de taal spreek. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik beleefd toestemming vraag om ergens te mogen zoeken. Ik sprak 2 Friezen, die in dat gehucht wonen waar ik heb gezocht, waarvan 1 al ver over de 60 (zie verhaal) die mij allebei beleefd in het Nederlands te woord stonden, wat door mij erg gewaardeerd werd. Dus het kan wel. Very Happy

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
lizzie
Tinnen lid (50+ postings)


Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 76
Woonplaats: opeinde
Browser: msie 7.0
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

:lol: friesland heeft verschillende types grond... jij zocht toevallig op de klaiiiiiiiiiiiiiiiii... hahahaha... hier rond opeinde is t zandgrond.. misschien moet je even op een geologische kaart kijken voor je op pad gaat.. en wat betreft stug.. ik heb bijna overal in nl gewoond.. woon nu anderhalf jaar samen met een fries.. en er zijn aardige mensen en stugge.. zoals overal.. maar ik blijf import ook al doe ik nog zo mn best.. Wink

_________________

you need people like me... so you can point your f*cking finger and say.. : "thats the bad girl"...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
wiebren
Nikkel lid (200+ postings)


Geregistreerd op: 25-1-2005
Berichten: 295
Woonplaats: Augustinusga
Browser: safari 534.30
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja Bart soms scheelt het wel als je de taal machtig bent en ook als je de boeren persoonlijk kent scheelt natuurlijk.
Jij zegt ook dat het geen verschil uit mag maken dat je de taal niet spreekt, dat is niet helemaal waar.
Als hier bv een engelssprekend persoon komt ben je sneller geneigd als boer om nee te zeggen.
Een Fries is zeker niet stug, eerder voorzichtig.
En als je een volgende keer weer gaat zoeken kun je beter richting Rijperkerk gaan fietsen ipv richting de terpen Wink

_________________

Er ligt meer aan de horizon!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,
Dank je wel voor de reacties. Ik bedoel in het eerste bericht ten zuiden van Leeuwarden, daar zijn geen akkers te vinden.
Ik zeg ook niet dat alle Friezen allemaal stug zijn, dat staat ook in het eerste bericht. Maar ik merk dat er hier meer anders wordt geregeerd dan ik gewend ben. Ik zat ook een beetje te dollen, maar dat hadden jullie als het goed al door hoop ik. Very Happy
En over de taal daar zijn we het denk ik over eens Wiebren. Very Happy Zie eerste berichtje.
Rijperkerk dat is hetzelfde als Ryptsjerk zie ik in de atlas. Ligt niet ver van Leeuwarden vandaan. Dank je wel Wiebren Very Happy Ik ga daar eens kijken het volgende weekeinde. Daar zijn akkers neem ik aan??
Ik heb trouwens niks tegen die klei hoor het is alleen wennen, erg wennen. Alles blijft er beter bewaard in, dus heb ik het er wel voor over.

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
deweger
Ijzeren lid (0+ postings)


Geregistreerd op: 20-7-2008
Berichten: 1
Woonplaats: moddergat
Browser: msie 6.0
BerichtGeplaatst: Wo Jul 30, 2008 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

hee daar klokkebaai
ik woon in noordfriesland en daar heb je echt geen weiland
ten noorde van leewarden je bent niet ver genoeg gefietst
in de buurd van holwerd is het allemaal akkerbouw meest patetos ( aardappelen) fun
zou k maar zeggen groeten struner 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam Yahoo Messenger MSN Messenger
Google DC zoeken
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
   Detecting Community Forum -> DC Courant -> Dagboek van een Zoeker
 
Tijden zijn in GMT + 1 uur, Wintertijd Nederland
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in dit forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Googlepagina: GooglePullerPagina