Google   Yahoo   All The Web   AltaVista   Kobala Attendeer een kennis 
Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal Doneer 1,30 per telefoon Detecting Community Forum Doneer 1,30 per telefoon Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal
 Zilverkeuren   Mededelingen aangaande het forum  
 RegistreerRegistreer   Log inLog in 
Plaats je vondsten, plaats je belevenissen, bekijk de vondsten van anderen, geef een reactie.
 1035 gebruikers, vondsten, 10 berichten.  
 De nieuwste gebruiker is Theo D
Deze website is het best te bekijken met Internet Explorer op 1024x768 en maakt gebruik van java
Meld ongeregeldheden a.u.b. via deze link
Kees Zwaan (15) blijft zoekende
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 

 

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
Detecting Community Forum -> Het BruinCafe  -> DC Courant -> Vers van de Pers
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp      

Auteur Bericht
oldtimer
Nikkel lid (200+ postings)


Geregistreerd op: 29-8-2006
Berichten: 430
Woonplaats: egmond
Browser:
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hier de link naar de voorpagina:
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!


Het stukje zelf met grote foto zet ik zometeen in dit topic Wink

Groeten Kees
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
oldtimer
Nikkel lid (200+ postings)


Geregistreerd op: 29-8-2006
Berichten: 430
Woonplaats: egmond
Browser:
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 14:36    Onderwerp: Meld dode link Reageer met quote

Archeologie in het bloed
Kees Zwaan (15) blijft zoekende



Kees Zwaan haalt het onderste naar boven (Foto: Rodi Media/ HT)

EGMOND-BINNEN - "Een gesp uit de achttiende eeuw en een cent uit de tijd van willem i. Dat vond ik deze week onder de opengebroken Boonakkersteeg in Egmond-Binnen. Dat gaf een enorme kick."

De vijftienjarige Kees Zwaan uit Egmond-Binnen zoekt regelmatig met zijn metaaldetector naar oude voorwerpen en munten. Opengebroken straten en graaf- en bouwwerkzaamheden beschouwt hij als echte schatplaatsen. Dat geldt zeker ook voor de aarde onder het gras van weilanden - vooral recent leeggehaalde bollenvelden. Kees begon op twaalfjarige leeftijd met zijn bijzondere hobby toen een kennis oude munten en voorwerpen liet zien die hij had opgegraven. “Dat vond ik mooi; dat wilde ik ook hebben. Zo ben ik mijn hobby begonnen”.

Kogeltjes en satijn
"Ik zoek soms wel acht uur lang, geen probleem”, roept de Egmonder enthousiast als hij na een uur zoeken op de Boonakkersteeg voor de foto poseert. Zijn werk loon, zo blijkt als hij even later thuis zijn fondsen laat zien die hij in zijn vitrinekast tentoonstelt. Hij toont spinsteentjes - loodjes die mensen in de vijftiende eeuw gebruikten bij het spinnen van wol – en verschillende gespen, bijvoorbeeld uit de achttiende eeuw. Mooi zijn ook musketkogeltjes uit de zeventiende tot negentiende eeuw en vlees- en meelloodjes waarmee mensen vroeger vlees en meelzakken dichtbonden. Daarnaast bezit hij lakenloodjes, bedoeld om zakken met stof zoals satijn af te sluiten. Tot slot heeft Kees kruisjes in huis met afbeeldingen van Jezus erop.

Krantenwijk
De Egmonder bezit vooral veel zelf opgegraven oude munten. “Ik vind geld uit de zeventiende en achttiende eeuw het meest interessant. Die zijn veel moeilijker te vinden als munten uit de negentiende en twintigste eeuw”. Toch noemt Kees vooral zijn zilveren Romeinse munt uit de derde eeuw mooi. "Die vond ik in de grond van plan Mosselaan in Egmond aan den Hoef, toen ze daar gingen bouwen." Maar de Egmonder kijkt nĂÂłg liever naar zijn zilveren munt, afkomstig uit de middeleeuwen. "Die komt uit 1284 tot 1286. Je ziet een afbeelding van Karel V. Ik heb 'm ooit opgegraven in het veld tegenover het tankstation van Genet in Egmond aan den Hoef."

Naast oude munten heeft hedendaags geld zijn aandacht. "Ik zoek vooral aan het eind van een zonnige stranddag naar geld dat mensen lieten vallen. Dat levert per keer zo'n vijftig euro op. Leuk toch? Ik koop van dat geld bijvoorbeeld batterijen voor mijn metaaldetector. Ik kan trouwens sowieso wel wat geld gebruiken: mijn metaaldetector kostte duizend euro. Gelukkig loop ik twee krantenwijken.”


Een kleine greep uit de collectie van de Egmonder (Foto: Rodi Media/ HT)

Studie archeologie

Kees is de afgelopen jaren steeds professioneler mijn zijn hobby omgegaan. Een kijkje terug in de tijd leert dat hij op twaalfjarige leeftijd van zijn ouders een speelgoeddetector kreeg die signalen tot vijf centimeter in de grond kan opvangen. Daarna kocht hij een professionele metaaldetector die voorwerpen tot 25 centimeter diep kan opsporen. Maar ook dit apparaat vond de Egmonder op den duur niet goed genoeg. Hij kocht daarom vorig jaar een nieuwe detector die veertig centimeter diep kan kijken. Volgens hem een stuk beter dan het vorige exemplaar. “Ik kan deze detector instellen op dingen die ik wil zoeken. Hij gaat dus niet piepen als ik troep tegenkom. Dat scheelt tijd en moeite. En kijk eens op het schermpje: hierop kan ik aflezen wat er in de grond zit en hoe diep. Een ander voordeel is dat dit apparaat gevoeliger is voor het vinden van munten dan de vorige. Dus van deze metaaldetector heb ik meer plezier.”

Aanstekelijk

De interesse in geschiedenis en archeologie zit Kees in het bloed. “Ik zoek in boeken en op internet - ook op speciale forums - en wil graag archeologie studeren. Ik vind het namelijk interessant te weten hoe mensen vroeger leefden." Zijn enthousiasme werkt overigens aanstekelijk. "Mijn vader heeft nu ook een metaaldetector. We gaan soms samen zoeken."

Het interview voor Contact is voorbij, maar voor Kees gaat het werk door. Snel weer even naar de Boonakkersteeg voor een fijne zoekactie. “Ik heb vaak beet hoor. Maar het went nooit: als ik iets vindt, dan is dat altijd weer even leuk.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Sonnema
Nikkel lid (200+ postings)


Geregistreerd op: 13-8-2005
Berichten: 308
Woonplaats: amersfoort
Browser: firefox 3.5
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig kees! het artikel dat over mij geschreven is lijkt er btw wel veel op Wink

_________________

Mijn avatar is het familiewapen van de familie Sonnema :stoer:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi artikel Kees. Mooie vondsten ook. Wat is dat voor iets dat ovale ding met die voorstelling erop?

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Wicher
Site Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 1-12-2004
Berichten: 3043
Woonplaats: Ergens waar duizend jaar geleden nog geen bewoning was.
Browser: firefox 124.0
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dat is een hele mooie voorstelling daar net onder die hulzen.

Tof interview Kees!!! Dit is weer eens een krantenartikel met alleen een positieve insteek over metaaldetectie.

_________________

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!

Moet jij niet ergens op een akker wezen vandaag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Google DC zoeken

Auteur Bericht
bubba
Titaan lid (1250+ postings)


2


Geregistreerd op: 5-12-2005
Berichten: 1491
Woonplaats: utrecht
Browser: msie 8.0
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

mooi verhaal kees.

jij wordt nog beroemd binnen de detector wereld. hoera

maar dat is ook terecht ,want je bent een ware ambassadeur voor ons met deze positieve collum. fun

gr bubba fun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
oldtimer
Nikkel lid (200+ postings)


Geregistreerd op: 29-8-2006
Berichten: 430
Woonplaats: egmond
Browser:
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjullie wel Very Happy

Dat is een zilveren broche uit de 19e eeuw. Heb hem van mijn moeder gehad (die heb hem weer van haar grootmoeder) en heb hem in mijn vitrine staan :cool: Zal morgen wel een mooie foto ervan plaatsen.

Groeten Kees
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
DELETED
Gast





Browser:
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

DELETED
Naar boven
Google DC zoeken

Auteur Bericht
turgon
Nikkel lid (200+ postings)


Geregistreerd op: 22-6-2005
Berichten: 318
Woonplaats: Brabant
Browser: firefox 9.0
BerichtGeplaatst: Do Jun 29, 2006 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een heel mooi artikel! Heel veel succes met deze schitterende hobby en wellicht dat je hier je beroep van kan maken!! fun (als ik zelf nogmaals kon gaan studeren zou ik zeker voor archeologie kiezen!) 024
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken

Auteur Bericht
trutti
Gouden lid (1000+ postings)


Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 1120
Woonplaats: drachten
Browser: chrome 106.0
BerichtGeplaatst: Do Jun 29, 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk Duitje...........
Wanneer zien we jou op tv? Very Happy

Gr, ilse-i

_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Google DC zoeken
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
   Detecting Community Forum -> DC Courant -> Vers van de Pers
 
Tijden zijn in GMT + 1 uur, Wintertijd Nederland
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2
Ga naar:  
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in dit forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Googlepagina: GooglePullerPagina