Regels m.b.t metaaldetectorzoeken in Portugal.
Selecteer postings van
# tot en met # FAQ
[/[Print]\]

Detecting Community Forum -> Portugal

#1:  Auteur: RowinWoonplaats: Halsteren, West-Brabant BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 18:21
    —
Regels in Portugal zijn als volgt:

In Portugal is het zoeken met detectors door toeristen op stranden meestal toegestaan, mits men zich aan de normaal geldende regels houdt. In het binnenland gelden vanwege de vele archeologische sites strengere regels. Hier is zelfs sprake van een detectorvervoerverbod.

[Sterk aanbevolen onderstaande reacties ook even te lezen]


Bron: Blz. 332 - Handboek voor zoekers - Gert Gesink
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!

#2:  Auteur: uddel BerichtGeplaatst: Zo Feb 04, 2007 10:27
    —
Dat verhaal kan ik uit eigen ervaring tegen spreken, zoeken wordt in Portugal absoluut niet getolereerd, intussen zijn er al verschillende detectors in beslag genomen( zie mijn stukje in DDA blad van december j.l. Twee dagen geleden kreeg ik nog een telefonische melding van iemand die vorige week problemen heeft ondervonden in Portugal.
Misschien handig om deze topic aan te passen.

gr,Leo

#3:  Auteur: Jos AlgarveWoonplaats: Praia do Carvoeiro - Portugal BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2009 20:14
    —
Ik wil weer een oude hobby oppakken hier in Portugal.
Heb hier op het forum en op internet zitten zoeken of het toestaan is te zoeken met een metaaldetector.
Er staan nogal wat tegenstrijdige berichten, van een totaal verbod tot alleen het strand.

Zover ik heb kunnen vinden:
-Moet je ouder dan 8 jaar zijn.
-toestemming bij de lokale autoriteiten vragen.
-Mag je niet zoeken op historische plekken en in Nationale Parken.
-Altijd toestemming van een landeigenaar vragen.
-Zijn vondsten op privé terrein eigendom van de eigenaar tenzij anders overeengekomen.
-vondsten van historisch belang of muntschatten moeten aangemeld worden en vervallen automatisch aan de Staat toe (er staat wel een vindersloon tegenover).
-Mag je niet zoeken, een metaal detector in je bezit hebben of vervoeren, op of bij een archeologische site of historisch monument.
-Mag je niet zoeken naar objecten, kunst en munten van historisch belang...

Ik zal eens een poging wagen een vergunning los te krijgen bij de Gemeente.

In de wet tekst die ik vond staat overigens dat er bij overtreding een boete met een minimum van 30.000 Esc. gegeven kan worden (149 euro), tot 2x de waarde van de schade die je aan het Portugese erfgoed hebt aangebracht.

#4:  Auteur: Jos AlgarveWoonplaats: Praia do Carvoeiro - Portugal BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2009 21:13
    —
Inmiddels de laatste wetgeving gevonden.
Uddel, het klopt helaas wat je zegt.
Het is verboden er een te gebruiken, zelfs om er een te vervoeren.
Tenzij je een vergunning hebt.

Bij vergunning aanvraag moet je aangeven wat je wilt gaan zoeken, de exacte plek en de wetenschappelijke reden.
Als je er een krijgt is hij persoonsgebonden, staan de plekken er op waar je mag zoeken, het doel, de specificaties van de metaaldetector en is hij geldig voor 1 jaar.

De directeur van Nationale Archeologie museum is er een groot voorstander van om deze wet te wijzigen.
Een registratiesysteem voor metaaldetector bezitters, met een compensatie regeling voor de vondsten die gedaan worden zodat vondsten niet naar de zwarthandelaren verdwijnen.

#5:  Auteur: WicherWoonplaats: Ergens waar duizend jaar geleden nog geen bewoning was. BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2009 22:45
    —
Bedankt voor de aanvullende informatie Jos en uddel.
Een toekomstige portugal vakantieganger kan hier zijn of haar voordeel mee doen.

Woon je zelf in portugal Jos?



Detecting Community Forum -> Portugal


Tijden zijn in GMT + 1 uur, Wintertijd Nederland

Pagina 1 van 1

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group