Google   Yahoo   All The Web   AltaVista   Kobala Attendeer een kennis 
Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal Doneer 1,30 per telefoon Detecting Community Forum Doneer 1,30 per telefoon Help mij om dit forum te laten bestaan! Doneer een vrij bedrag via paypal
 Zilverkeuren   Mededelingen aangaande het forum  
 RegistreerRegistreer   Log inLog in 
Plaats je vondsten, plaats je belevenissen, bekijk de vondsten van anderen, geef een reactie.
 1035 gebruikers, vondsten, 6 berichten.  
 De nieuwste gebruiker is Theo D
Deze website is het best te bekijken met Internet Explorer op 1024x768 en maakt gebruik van java
Meld ongeregeldheden a.u.b. via deze link
De opkomst en ondergang van Kareltje.

 

 

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
Detecting Community Forum -> Het BruinCafe  -> DC Courant -> laat ons eens Lachen
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp      

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2006 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal was ik nu gaan zoeken, maar ik weet hier geen weilanden of storten die met de fiets of bus (ben een arme sloeber en student) zijn te bereiken. Dus ik heb weer even tijd om een verhaaltje te vertellen. Dit verhaaltje is echt gebeurd. Aan jou de keus om dat te geloven. Very Happy Ik ben niet verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen en schade gerelateerd aan het lezen van dit verhaal. biertje Als je niet van horror houdt lees het dan maar niet. Very Happy

Elk jaar hebben wij kippekuikens en ik geniet daar enorm van. Wij horen de kuikens wel eens piepen in het ei onder de kloek (mama-hen) Ik vind het elk jaar weer helemaal geweldig om dat mee te maken. Het luidt voor mij de lente in dat alles weer gaat groeien en bloeien. Soms haal ik er wel zo'n ei uit en ik hoor hem dan piepen in het ei. Dat is zo schattig. Op een gegeven moment een barstje in het ei en dan een gaatje. Het gaatje wordt groter en groter en langer. Als ie zich helemaal rond heeft getikt komt ie eruit. Een gele, een zwarte, een bruine, nog een gele enz. Schitterend om dat mee te maken. Dan wordt het hele kroost apart in het binnenhok gezet. Bij het eten gaat de kloek kloeken, een bepaalde 'tok' dat er voor de kuikens iets te halen valt. Vliegen al die kuikens erop af. Kan ik uren naar kijken. Tot zover is het niet eng, nee dat komt nog. HAHA

Ons ma en ik kwamen met het idee om er een keer een kalkoenei onder te leggen. Bijna had ik de naam Poelepetaot (dialect voor kalkoen) als forumnaam gekozen realiseer ik me nu. Gelukkig vond ik Klokkebaai leuker. Wij hadden een broedse kip dus legden wij er een kalkoenei onder. Een week later legden wij de kippeneieren eronder. Drie weken later hadden wij een nest met kuikens, eentje had een stuk langere nek, Kareltje. Ze werden allemaal snel groter en groter, sommigen hanen andere hennen. Kareltje die groeide een stuk harder. Naarmate Kareltje groter werd hadden de kippen het niet meer zo naar de zin. Een jonge haan liep kreupel, de opperhaan liep met een hangende vleugel. Daarna nog een aantal hennen die van het lopen ook geen feest maakten. Eerst hadden wij het niet door. Hoe kan dat nou?
Toen ik zag dat Karel op een hen ging staan en erbij stond van ‘ja ehhm hoe gaat dit precies in zijn werk eigenlijk.....???’ zag ik mijn zware vermoeden bevestigd. Karel is een kippenrammer. De hormonen die spelen op.

Het normale scenario zoals het eerst ging was als volgt. Dan met het einde van de zomer, in de herfst is het mot in het kippenhok. Hanen willen alleenheerschappij. Dus eindigen de hanen (behalve de mooiste) in de pan. De 2 jaar oude hennen die leggen nagenoeg niet meer en volgt hetzelfde lot. Waar de kippen bij ons ruim 6 maanden over doen om te groeien, daar doen ze bij de kuikenmesterij 6 weken over om hetzelfde gewicht te bereiken. Dat zijn naar mijn mening ook geen kippen maar reuzenkuikens. Ze hebben bij ons een beter en langer leven en ze smaken lekkerder.
Maar nu de kalkoen. Ik stelde voor om hem aan iemand te geven die een grotere ren heeft.
Ja en dan?? Weet je wel hoeveel vlees daar aanzit??? Die laat ik echt niet door mijn neus boren. Kijkend naar de kalkoen, dat vlees is hartstikke lekker man! Ons ma die kan een kip of een kalkoen met haar ogen uitkleden. Dan voelen ze zich opeens een stuk minder op hun gemak…….. Ze lopen dan ook altijd heel argwanend weg
Hoe krijg je een kalkoen in de pan, in stukjes dan bedoel ik. Ons ma hebben en ik werken altijd samen van de kip in de ren tot aan de kip in de pan. Hier wordt het wat enger. Tussen 2 wervels wordt de strot doorgesneden en de bengelende hen of haan wordt aan een boomtak gehangen om uit te lekken. Maar een volwassen kalkoen is veel te sterk voor mij om vast te houden. Een flinke haan houd ik nog net in bedwang. Dus hoe doen we dat?
Ik zeg nou we hebben nog wel een hakmes....
Nee dat doe ik niet. Ik vind een mes veel makkelijker.
Ik, met een (achteraf gezien te) grote mond, zei ook niet dat jij dat moet doen. Ik doe dat wel.
Uiteindelijk hadden we een hakblok (een boomstam) gevonden die we naast een boom zetten. Karel die had niet zo'n zin om mee te gaan, dus die deed ik meteen een sok over zijn kop heen. Wat ie niet ziet wat hem niet deerd. Ik legde hem op het hakblok en bond het touw dat aan de boom zat aan zijn poten. Omdat we het eigenlijk toch wel zielig vonden deden we nog een sok om zijn poten voordat we het touw erom heen deden. Dan zou het niet zo snijden. Een cruciale fout zo bleek later. Ik legde hem beter op het hakblok en toen moest het dus gaan gebeuren. Ik controleerde van de zenuwen een aantal keren de touwen om zijn poten en dacht Bart jongen wat een wereldidee om een kalkoenei onder die kloek te stoppen. LUL!! Daar sta je dan met het hakmes in je handen dacht ik. Ik ben een dierenvriend en nu ga ik een kalkoen de kop afhakken. Hallo??? Maar ik ben ook van mening dat het gerechtvaardigd is zolang een dier niet lijd. Ik keek naar het blad van het hakmes en dacht ik kan die kop er in één keer afhakken. Ik hief het hakmes omhoog en liet het weer langzaam zakken. Dit gebeurde wel een keer of 10 denk ik. Shit zeg, zou ik het wel kunnen?? Ik met mijn grote bek. Ik ademde diep in en praatte mezelf moed in.
TSJAK Ik had het gedaan. Toen ging het heel snel. Het hakmes bleef steken in het hakblok. Zijn hele kop was er bijna af. Een dun velletje verbond zijn kop nog met zijn lijf. De kalkoen ging zo tekeer dat die uit zijn sokken gleed en op de grond viel en als een kip zonder kop ervan door ging. Ik spaarde toen op dat moment schedels en ik wilde die van Karel ook hebben. Wil ik hem onder controle krijgen zal toch eerst die kop er helemaal af moeten. Dus ik met het hakmes erachteraan. Ik hakte wel 10 keer mis voordat ik eindelijk zijn spartelende kop eraf hakte. Helaas ging ook een deel van zijn schedel er ook af. Geen verzamelstuk dus. Op dat moment vroeg ik me af wat voor rare smaak erin mijn mond zat. Al snel legde ik de link met het bloed dat nu van mijn gezicht af moest druipen. Hij ging zo tekeer dat ik hem niet onder controle kreeg. Ik ging er maar gewoon met mijn knieën opzitten totdat de stuiptrekkingen over waren. Toen dat eindelijk over was hing ik hem aan de boom. Ik had er meteen op moeten gaan zitten en had ik het velletje zo af kunnen halen, maar op zo’n moment denk ik niet normaal meer na.

Het slachten duurde 2 keer zo lang als bij een grote haan. Het was heel moeilijk om het borstbeen door te krijgen. Daarna was het voor ons ma nog een zeker een uur werk om hem te slachten. Uiteindelijk smaakte Kareltje erg lekker. Omdat ik het voorbereidende werk had gedaan waren de kalkoenfilets voor mij. Ik had nog nooit zulke lekkere kalkoenfilet gegeten.

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Wicher
Site Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 1-12-2004
Berichten: 3043
Woonplaats: Ergens waar duizend jaar geleden nog geen bewoning was.
Browser: firefox 124.0
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel kalkoen eieren liggen er op dit moment onder de kip????

_________________

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!

Moet jij niet ergens op een akker wezen vandaag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2006 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

Geen Wicher. Dat hebben we een keer gedaan en nooit nooit meer. Hoezo heb je zin in kalkoenfilet? Very Happy

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Wicher
Site Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 1-12-2004
Berichten: 3043
Woonplaats: Ergens waar duizend jaar geleden nog geen bewoning was.
Browser: firefox 124.0
BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nou nee, naar mijn ervaring zit er weinig smaak aan die kalkoenen.

_________________

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!

Moet jij niet ergens op een akker wezen vandaag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Klokkebaai
Zilveren lid (750+ postings)


Geregistreerd op: 9-6-2005
Berichten: 751
Woonplaats: Aarde
Browser: firefox 28.0
BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zul je de verkeerde hebben gegeten. Very Happy Dit was een huis-tuin en (eindigde in de) keuken kalkoen. fun

_________________

Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn, als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik een mooie vondst schoonveeg van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. [love-smiley-020.gif]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Google DC zoeken

Auteur Bericht
Wicher
Site Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 1-12-2004
Berichten: 3043
Woonplaats: Ergens waar duizend jaar geleden nog geen bewoning was.
Browser: firefox 124.0
BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal er te weinig zout op gehad hebben, maar het blijft zielig voor die uit zijn krachten gegroeide kip he?

_________________

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen links zien op dit forum!
registreer of login om de links te kunnen zien!

Moet jij niet ergens op een akker wezen vandaag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Google DC zoeken
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Printvriendelijke pagina
   Detecting Community Forum -> DC Courant -> laat ons eens Lachen
 
Tijden zijn in GMT + 1 uur, Wintertijd Nederland
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Naar DuitenDatabase (Postings: 654 Duiten: 445)

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in dit forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Googlepagina: GooglePullerPagina